Sunday, January 16, 2011

Kacang Cap Penumbuk/Tangan

Kacang adalah perkataan yang biasa digunakan bagi biji yang besar, kering dan berminyak atau buah bagi sesetengah tumbuhan. Walaupun pelbagai jenis biji-bijian dan buah-buahan dipanggil kacang, cuma sejumlah kecil dikira sebagai kacang sebenar oleh ahli biologi. Kacang merupakan sumber zat makanan yang penting bagi manusia dan juga hidupan liar.


Sebiji kacang adalah sejenis biji. Kacang adalah biji dan buah, dan tidak boleh dipisahkan. Biji benih datang daripada buah, dan boleh dikeluarkan daripada buah, contohnya badam, gajus dan walnut yang perlu dikeluarkan daripada buahnya. Kacang pistasio yang dikenali sebagai sejenis kacang untuk masakan, tidak dikira sebagai sejenis kacang dari segi biologi.


Kenapa aku bercerita tentang kacang? Kerana aku sedang makan kacang cap tangan sekarang ni. Sedap dan nikmat sangat tetapi awas kerana sesetengah orang termasuk aku allergi kepada kacang ni. Nanti dalam 2 3 hari lagi boleh tengok la jerawat kat muka aku nanti muncul. Ada aku terbaca info bagitau bahawa bukan kacang yang menyebabkan kulit berminyak dan berjerawat tetapi kulit kacang so kalau nak mentekedarah kacang gak buang dulu kulitnya.
Tapi aku tak buang pun,main telan je semuanya.

No comments:

Post a Comment