Tuesday, February 8, 2011

Aku dan Cerita 5 sen

Pelik tajuk kali ni,apa kaitan aku dengan 5 sen tak da kaitan pun sebenarnya. Aku bukan cucu si pereka duit 5 sen pun tapi ada kisah disebaliknya.


Semasa berkerja memberku menyuruhku membeli seekor ayam untuk dimakan bersama,kiranya bayar 50-50 la. So,seperti orang normal yang lain aku pun memilih ayam yang segar dan berkualiti,dan harus di ingat bila berkualiti harganya mesti lebih up dari yang biasa. Aku pun memilih ayam RM7.50 sekilogram,mahal tu beb coz biasanya orang beli yang RM6-RM7 sekilogram jek. Dek kerana diriku ada pengalaman membeli ayam pencen yakni keras dan liat demi menjimatkan 50sen sekilogram maka aku beli la yang berkualiti dan bermutu tinggi.


Semasa membuat pembayaran dekat kaunter,si cashier ni tanya aku ada 5 sen tak so aku tanya la balik kenapa jawabnya duit syiling tak ada ni yang ada hanya duit 5 sen jek. Ku sangkakan die bergurau tetapi dia betul-betul bagi duit 5 sen sebanyak 19 keping kerana harga ayam tu RM10.05,aku bayar not RM50 so baki aku dapat adalah RM39.95 sen. Bayangkan 19 keping duit 5 sen ku pegang,giler apa so aku tak puas hati aku beli barang lain yang harga lebih kurang 95 sen,cari punya cari ada la biskut macam apollo gitu yang berharga 80 sen. Masa aku bayar tu aku guna la duit 5 sen tadi,gelak besar cashier tu katanya nak balas dendam ea ngan aku aku sekali gelak. Masa nak bayar tu ada amoi tua tengah bayar gak tapi tak da duit 5 sen,disebabkan kesian aku bagi la 5 sen kat amoi tadi so syiling 5 sen yang ada ngan aku pas bayar semuanya hanya 2 keping kalau tak amoi tu kopem dapat banyak keping syiling 5 sen,baik tak aku?

No comments:

Post a Comment