Wednesday, February 9, 2011

Aku dan nepal


Terlebih dulu Gong Xi Fat Cai kepada sumer kaum cina yang menyambutnya,semoga tahun arnab ni bertambah korang punya ong...


Bila ada perayaan mesti la cuti kan? So masa cuti ni aku habiskan cutiku dengan kerja kat kilang panasonic seksyen 22,Shah Alam. 


Semasa aku kerja aku pun perhatikan sekeliling coz aku memang suka memerhati dan meneliti setiap sesuatu and then masa tengah rehat tu baru aku perasaan hanya beberapa kerat saja warga tempatan yang bekerja di kilang tu. Aku rasa aku macam duk kat negara Nepal plak time tu,muka nepal ngan melayu pun dah lebih kurang. Diorang cakap dan berborak sesama diorang aku diam je la coz aku pun tak faham sepatah haram pun apa yang dibualkan.


Ada sorang nepal yang bekerja sama department ngan aku ni,apa yang dia tahu sebut hanyalah "machine problem" itu jek,klu mesin stuck ker "machine problem" sampai ke sudah. Nak ajar diorang menggunakan mesin pun susah coz komunikasi lemah kan.


So kesimpulan yang dapat di buat kat sini adalah belajarlah bahasa. Nak menguasai bangsa adalah dengan cara menguasai bahasa.

No comments:

Post a Comment